Sharing is caring!

De oculus rift werd in 2015 gelanceerd en door Facebook overgenomen

Toen de Oculus Rift VR-headset van Facebook Inc. in maart werd gelanceerd, was het een geweldig stuk technische kit, maar het gebrek aan bewegingscontrollers stelde het ten koste van de concurrerende HTC Vive.

Een groot aantal van de beste VR-ervaringen die dit jaar verschenen, was ‘room scale’: games en apps waarmee je in een virtuele omgeving kon bestaan ​​en ermee kunt communiceren met bewegingscontrollers. Zo kun je tegenwoordig ook in Nederland gemakkelijk online VR brillen kopen.

En ondanks dat het US $ 500 kostte en een US $ 1.000 pc nodig had om te werken, zonder de bewegingscontrollers, was de Oculus Rift-headset van Facebook niet geschikt voor de meeste ruimte-schaal-apps.

De oculus rift controllers veranderen een hoop in de VR wereld

Dat verandert nu met de introductie van de Oculus Touch-controllers: die – hoewel ze fundamenteel behoorlijk vergelijkbaar functioneel zijn met de Vive-controllers – vele kleine toevoegingen toevoegen waardoor ze de beste VR-controllers op de markt zijn.

De controller zijn handig in gebruik

De controllers voelen zich prettig in uw handen en de twee meegeleverde camera’s zorgen ervoor dat ze de positie ongelooflijk goed kunnen volgen. (De kwaliteit van de tracking is aanzienlijk in vergelijking met de PlayStation Move-controllers die worden gebruikt met PlayStation VR.) Het enige nadeel van het volgen is dat wanneer je de controllers tussen je lichaam en de trackingcamera’s verplaatst, ze soms even kunnen verdwalen . (Oculus staat je toe om een ​​derde camera op te zetten om dit te verlichten, maar we konden dit niet testen.)

Natuurlijk had de HTC Vive ook een goede tracking toen het zijn headset in maart uitbracht. Dus wat doen de Oculus-controllers dat de Vive-controllers niet doen? De Oculus-controllers volgen feitelijk de positie van uw vingers op de controller naast welke toetsen u indrukt. Dit betekent niet dat de Touch-controllers precies weten wat je handen aan het doen zijn, maar het betekent wel dat als je bijvoorbeeld je duim opsteekt, het ook kan vertellen of je geen knoppen indrukt.

Wat dit betekent is dat tussen de handtracking en een slimme positionering van de knoppen, de Oculus-controllers veel meer mogelijkheden hebben om echt als handen te voelen zodra u eraan gewend raakt, wat op zijn beurt het gevoel van “aanwezigheid” in VR-omgevingen verhoogt.

In Amerika zijn ze al een stuk goedkoper, maar ze zijn het waard

Het is echter niet perfect. Toen we de controllers testten met zes nieuwe VR-beginners, voelden degenen die comfortabeler waren met de traditionele videogamecontrollers hun handen veel sneller “in de controllers” verdwijnen dan degenen die niet goed thuis waren op Xbox of PlayStation.

Bovendien lossen deze controllers niet echt enkele van VR’s grootste problemen op, namelijk dat de kosten van toegang meer dan $ 1.500 bedragen tussen de headset en pc (en nu nog meer met de controllers) en dat het instellen van de set-up een hele kamer vereist van de ruimte en een puinhoop van draden overal.

De Touch-controllers maken de Oculus Rift niet meteen tot een breed apparaat voor de consument, noch iets dat gemakkelijk is aan te bevelen aan mensen die niet zo lang bezig zijn.

Wat de release van de controllers echter met zich meebrengt, is dat de Rift nu eindelijk op één lijn ligt en misschien zelfs een beetje voorbij de HTC Vive is qua functionaliteit – wat ook te wijten is aan de vrijwel onmiddellijke compatibiliteit van veel Vive-games met de Touch-controllers zoals deze zijn met de relatief grote Touch Controller-lanceringslijn van Oculus.

De beste combinatie tussen VR Brillen

Na de lancering van Touch biedt Oculus de beste combinatie van VR-apparatuur die beschikbaar is voor een algemene consument. Maar net zoals dat zes maanden geleden nog niet klopte, is het over zes maanden misschien niet waar.

VR staat nog in de kinderschoenen en elk bedrijf in de ruimte biedt voortdurend zijn eigen incrementele verbeteringen aan om zichzelf een moment op de voorgrond te plaatsen. Vive komt binnenkort met zijn eigen nieuwe controllers, Microsoft maakt headsets die het volgen volledig anders volgen, en, heck, zelfs Oculus heeft gezegd dat het een andere meer geavanceerde versie van zijn Touch-controllers produceert.

De oculus rift is in Amerika al heel ver, ook in Nederland?